Kestävä IT tuo Euroopan yrityksille 30 prosentin säästöt mobiililaitteissa

Eurooppalaiset yhtiöt säästävät mobiililaitteidensa kustannuksista keskimäärin 30 prosenttia vuodessa noudattamalla kestävän kehityksen strategiaa. Näin todetaan tuoreessa tutkimuksessa, jossa haastateltiin mobiililaitteiden hankinnoista vastaavia henkilöitä 1 000 yrityksessä.

Tutkimuksen teki Opinion Matters -tutkimusyhtiö Panasonicin toimeksiannosta. Haastatellut henkilöt työskentelivät Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Espanjassa ja Ruotsissa toimivissa yrityksissä.

Kestävään kehitykseen ohjaavat voimakkaimmin taloudelliset säästöt, eivätkä esimerkiksi ympäristötekijät tai yhteiskuntavastuu. Omistamisen kokonaiskustannukset (Total Cost of Ownership) mainittiin tärkeimpänä tekijänä yritysten harkitessa kestävän kehityksen strategiaa mobiililaitteissa sekä niiden tarvikkeissa ja lisälaitteissa.

Useimmat yritykset pitivät tärkeimpänä säästöjä uusien laitteiden hankintakustannuksissa. Tämä oli tärkeintä 42 prosentille yrityksistä. Seuraavina tärkeysjärjestyksessä olivat säästöt akuissa (38%) laitteiden kierrätyksessä (37%) ja omistamisen kokonaiskustannuksissa (37%)

Yli 97 prosenttia IT-hankinnoista vastaavista sanoo, että kestävä IT on erittäin tärkeää tai tärkeää heidän yritykselleen. 95 prosenttia yrityksistä on ottanut käyttöön kestävän kehityksen strategian mobiililaitteissa, ja 64 prosenttia on tehnyt tämän viimeksi kuluneiden kolmen vuoden aikana.

“Eurooppalaiset yritykset ovat huomanneet, että kestävän kehityksen huomioiminen mobiililaitteiden hankinnassa tuo merkittäviä taloudellisia ja ympäristöetuja”, sanoo Panasonicin tietokoneita ja tabletteja maahantuovan Kauko Oy:n toimialajohtaja Kyösti Ollila.

“Käytännön seikat, kuten lisävarusteiden ja tarvikkeiden sopivuus useiden laitesukupolvien kanssa, helposti vaihdettavat akut, vähäinen vikaantuminen ja pitkät takuut johtavat huomattaviin säästöihin uusien laitteiden hankinnassa ja kokonaiskustannuksissa.”

“Ne yritykset, jotka eivät vielä ole ottaneet tällaista strategiaa käyttöön, menettävät keskimäärin 30 prosenttia vuosittaisesta mobiililaitteiden budjetistaan”, Ollila huomauttaa.

Tutkimustulosten tiivistelmä on ladattavissa täällä