TOUGHPAD ON VETURINKULJETTAJAN UUSI KAVERI

VR Group on hankkinut veturinkuljettajilleen Panasonic Toughpad FZ-G1 -tabletit. Toughpad on nyt kuljettajan tärkein työväline heti veturin ja junan jälkeen.

VR Group on ottanut käyttöön 1 300 Toughpad-tablettia. Toughpad korvaa kuljettajien tarvitsemat paperiset aikataulut, työohjeet ja käsikirjat.

”Emme tarvitse papereita käytännössä enää ollenkaan. Kaikki työhön liittyvä materiaali on nyt mukana sähköisenä. Toughpadilla aloitamme työvuoron ilmoittautumalla töihin ja saamme laitteeseen aikataulut ja kaikki junaan liittyvät tiedot. Junassa tabletti on koko ajon ajan käytössä”, kertoo veturinkuljettaja Erkki Kauranen.

Jokaisessa veturissa on Toughpadille oma teline, jossa laite on mahdollisimman hyvin näkyvissä ja käytettävissä – useimmiten suoraan kuljettajan edessä.

Aikataulujen lisäksi tabletissa näkyvät Liikenneviraston lähettämät rataverkostoon liittyvät mahdolliset hidastukset, routavauriot, sähkönsyöttöhäiriöt ja muut tilapäiset nopeusrajoitukset.  Ne yhdistetään aikataulutietoon, ja veturinkuljettaja pystyy siten seuraamaan oman junan aikataulun mukaista kulkua.

Kulkuri ohjaa työpäivää

VR Groupin Toughpadeihin on rakennettu veturinkuljettajien oma Kulkuri-sovellus, jolla kuljettaja saa tärkeimmät työvuorolla tarvitsemansa tiedot tabletille. Veturinkuljettajat ovat osallistuneet sovelluksen kehittämiseen. Jokaisella kuljettajalla on oma henkilökohtainen Toughpad.

”Itse katson tulevat työvuorot kotona tabletilla, ja tiedän, pitääkö pakata hammasharja mukaan, jos ollaan yötä poissa”, Erkki Kauranen sanoo.

Kauranen kiittelee myös sitä, että Toughpad FZ-G1 on täysiverinen Windows 8.1 -tietokone.

 

 

 

 

”Voin käyttää tällä VR:n intranetiä ja saan yhdellä pyyhkäisyllä taas näkyviin aikataulutiedon, joka on se tärkein asia kuljettajalle.”

Tablettien oman datayhteyden ansiosta verkkoyhteys on aina saatavissa, paikasta riippumatta.

”On mukavaa, että voin käyttää internetiä myös lepoajoilla. VR sallii myös rajoitetun viihdekäytön. Voimme ladata tablettiin vaikkapa elokuvia ja katsella niitä tauoilla.”

Veturinkuljettajat saivat valita

VR Groupin Kuljettajapääte -projektia vetäneen projektipäällikkö Antti Vuorisen mukaan yhtiö halusi parantaa kuljettajien työoloja ja viihtyvyyttä, tehostaa tiedonkulkua ja säästää ympäristöä.

Jo nyt ympäristö säästyy tulostamisen vähennyttyä, ja Vuorisen mukaan kuljettajapääte on tulevaisuudessa tärkeässä asemassa myös junien energiankäytön hallinnassa.

VR Group päätyi Panasonicin Toughpadiin vuoden mittaisen laiteselvitysprojektin jälkeen. Selvityksen aikana tutkittiin ja testattiin iso joukko tabletteja.

Päätöstä tehtäessä loppukäyttäjät, veturinkuljettajat olivat vahvasti mukana valinnassa. Kuljettajista oli valittu arviointiryhmä, joka testasi laitteet, ja lisäksi veturinkuljettajien taukotilassa oli laitteita kenen tahansa halukkaan kokeiltavana ja arvioitavana.

VR Group valitsi Toughpadin mm. kestävyyden, haastavissa valaistusolosuhteissa toimivan näytön ja Windows-käyttöjärjestelmän takia.

”Toughpad on meidän toimintaympäristöömme erittäin hyvin sopiva laite.  Laitteen kestävyys, elinkaari ja toiminnallisuus tukevat veturinkuljettajan työtä.”

Antti Vuorinen kehuu yhteistyötä Kaukomarkkinoiden ja Panasonicin kanssa.

”Yhteistyö on sujunut hyvin. Kaukomarkkinat on huolellisesti tutustunut toimintaympäristöömme ja koko projekti on ollut hyvin vuorovaikutteista. Vaatimuksiimme on vastattu hyvin”, sanoo Antti Vuorinen.

Kuljettajat kiittävät

Myös veturinkuljettaja Erkki Kauranen kiittää Toughpadin lujaa rakennetta ja toimivuutta.

”On hyvä, että laite on ’raavaan miehen malli’ näissä työolosuhteissa. Odottelemme junaa laiturilla kovassa pakkasessa, ja tabletin pitää kuitenkin olla puolessa minuutissa työkunnossa lämpimässä veturissa. Näytön ominaisuudet ovat tässä työssä erittäin ratkaisevia. Joskus ajamme vasten kirkasta aurinkoa ja joskus olemme sysipimeässä yössä korpitaipaleella. Toughpadin kirkkaus riittää erinomaisesti auringonpaisteessa, ja yökäyttötilassa näyttö taas on niin himmeä, että se ei häiritse kuljettajan näkökykyä”, Kauranen kiittelee.